На допомогу учневі


ПАМ’ЯТКА ЩОДО ВИКОНАННЯ ПИСЬМОВИХ РОБІТ

 

1.        Приготуй усе необхідне для роботи.

2.        Прочитай завдання, подумай, які правила потрібно використовувати у вправі.

3.        Подивись подібні вправи, що виконувалися у класі.

4.        Не поспішаючи, починай виконувати роботу.

5.        Окремі важкі частини завдання не пиши в зошит, користуйся чернеткою.

6.        Виконавши завдання, зроби перевірку.

  

ПАМ’ЯТКА ЩОДО ВИКОНАННЯ УСНИХ ЗАВДАНЬ

 

1.        Згадай, що розповідав учитель на уроці.

2.        Читай текст цілком; де потрібно, користуйся малюнками, схемами.

3.        Читай уважно і старайся запам’ятати головне.

4.        Закрий книжку і подумки уяви прочитане.

5.        Читай другий раз, звертаючи увагу на ті місця, які забувалися.

6.        Коли текст погано запам’ятовується, запиши план прочитаного.

 

 ЯК РОЗВ’ЯЗАТИ ЗАДАЧУ

 

1.        Уважно прочитай задачу; подумай, про що в ній йдеться; виділи умову і запитання.

2.        Подумай, що означає кожне число, який зв’язок між числами.

3.        Зроби короткий запис, наміть план розв’язання.

4.        Розв’яжи задачу.

5.        Перевір її розв’язання.

6.        Запиши відповідь.

 

ПАМ’ЯТКА ЩОДО САМООСВІТИ

 

1.       Постав перед собою завдання самостійно поліпшувати свої досягнення у навчанні, виявляй при цьому  наполегливість.

 2.       Подумай, які якості характеру потрібні тобі у самостійному житті, які з них ти можеш сформувати у себе під час навчання.

3.       Проаналізуй, які ти виконуєш навчальні завдання. Дай собі відповідь на запитання:

·                Для чого ти вчишся?

·                Чи вмієш самостійно виконувати навчальні завдання?

·                Як ти перевіряєш виконання завдань?

·                Як довго ти можеш бути уважним і працездатним?

·                Чи користуєшся ти пам’ятками під час виконання домашнього завдання?

·                Що заважає тобі самостійно здобувати знання?

4.    Постав перед собою завдання поліпшити самостійне здобуття знань.

 

 ЯК ЗДІЙСНИТИ САМОПІДГОТОВКУ

 

  1.                Перевір готовність свого робочого місця.

  2.                Починаючи роботу, зосередься, подумай, із чого почнеш.

  3.                Намагайся всі завдання виконати самостійно.

  4.                Пригадай правила, що допоможуть тобі у виконанні завдань.

  5.                Починай самопідготовку у певному порядку.

 

ЯК ТРЕБА ПРАЦЮВАТИ

 

1.             Підготуй усе необхідне для роботи.

2.             Прибери усе зайве.

3.             Розпочавши роботу, не поспішай.

4.             Не працюй до повної втоми, роби перерви.

5.             Не відволікайся під час роботи.

6.             Якщо не виходить, не хвилюйся, зроби перерву, заспокойся і продовжуй роботу.

7.             Закінчивши працювати, впорядкуй своє робоче місце.

 

 ЯК ЧИТАТИ ОПОВІДАННЯ

 

1.           Уважно прочитай.

2.           Про що (кого) у ньому розповідається?

3.           Що (хто) сподобалося?

4.           Прочитай ще раз і подумай, що хотів сказати автор?

5.           Відшукай відповіді на запитання.

6.           Вибери образні слова, описи.

7.           Склади план.

8.           Перекажи прочитане.

 

ЯК ЧИТАТИ КНИЖКУ 

 

1.            Пам'ятай: читання  одне з найважливіших за­вдань у самоосвіті, ставитися до нього треба серйоз­но.

2.            Внутрішньо налаштуйся на читання. Не поспі­шай, не «ковтай» зміст книжки, читай уважно, вдум­ливо, намагайся запам'ятати прочитане.

3.            Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.

4.            Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюючи поглядом цілі фрази, речення.

5.            Для свідомого сприймання прочитай передмо­ву, перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.

6.            Коли щось незрозуміло, не поспішай кликати на допомогу інших. Спочатку спробуй самостійно розі­братися. Користуйся словниками, довідниками.

7.            Роби помітки, виписки, за потреби склади план (тези, конспект).

8.            Найцікавіше запам'ятай. Порівнюй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.

9.            Прочитавши книжку, обміняйся думками і вра­женнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай голо­вні образи, події, думки.

10.       Порівняй свою думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний  краще.

11.       Зроби відповідні записи про книжку в читацько­му щоденнику.

12.       Не читай усі книжки на один лад. Спосіб чи­тання має відповідати меті читання.

 

ВИДИ ЧИТАННЯ

 

1. Читання-перегляд (дає загальне уявлення про зміст книжки за допо­могою: титульного аркуша, анотації, заголовка книж­ки, змісту, передмови, післямови)

2. Повне читання (уважно прочитують увесь текст, але при цьому не роблять ніяких записів)

3. Вибіркове читання. Зосереджено читають лише окремі місця.

4.Поглиблене читання. Уявляють та засвоюють прочитане. Читаючи, роблять різні виписки. Обмірковують, чого нового навчила книжка.

 

Під час читання художніх творів

·                 Читай уважно, зосереджено, нічого не пропус­каючи.

·                 Осмислюй прочитане, перечитуй ще раз епізо­ди, які тебе схвилювали.

·                 Уявляй зображені автором картини.

·                 Співпереживай разом з героями книжки.

·                 Стеж за мовою, зверни увагу на особливості по­будови твору.

·                 Не читай швидко, поверхово, «ковтаючи», по­верхове читання послаблює пам'ять.

  

ЯК ЧИТАТИ ГАЗЕТУ

 

·               Читай газети щодня. Газети допоможуть тобі ді­знатися про найважливіші події, що відбуваються в світі, про життя і справи твоїх однолітків, які живуть у нашій країні та за кордом.

·               Починай читання газет з перегляду заголовків усіх статей. Це допоможе тобі вибрати потрібний важливий і цікавий для тебе матеріал.

·               Обов'язково уважно ознайомся з передовою статтею, де стисло сформульовано найактуальніші сьогоденні завдання.

·               Читай кожну статтю уважно, визначаючи, що в ній головне і чого вона вчить.

·               Звертай увагу на незрозумілі слова, їх пояснен­ня знайдеш у словнику або спитай у вчителя, бібліо­текаря.

·               Читаючи газету, користуйся картою, знаходь на ній місця, про які йдеться в номері.

·               Роби вирізки зі статей, що особливо тебе цікав­лять, складай їх у спеціальну папку. Організуй у класі бесіду чи виступ на основі зібраного тобою матеріалу.

·               Візьми книжку про те, що особливо зацікавило тебе під час читання газети.

 

ЯК ПРАЦЮВАТИ З КНИЖКОЮ

 

1.   Для загального ознайомлення зі змістом книжки необхідно:

     а)  прочитати титульну сторінку — прізвище автора, заголовок, рік видання;

     б)  прочитати анотацію (стислу інформацію про  цю книжку), вміщену або в кінці книжки, або після титульної сторінки;

     в)  уважно ознайомитися зі змістом книжки;

     г)  прочитати передмову або вступ до неї.

2.  Під час читання слід звернути увагу на:

     а)  назви окремих розділів, частин, параграфів тощо;

     б)  вдумливо ставитися до слів і словосполучень,
виділених різними шрифтами (розрядкою, курсивом, напівжирним тощо);

     в)  з'ясувати значення незрозумілих слів за допомогою словників та енциклопедій;

     г)  звернути увагу на посилання (позначені зірочкою або цифрою) і зразу ж уважно прочитати пояснення (внизу сторінки або в кінці книжки).

3. Для засвоєння змісту прочитаного необхідно:

    а)  поділити прочитаний матеріал на частини, визначити в них найголовніше;

    б)  скласти план (простий, складний), тематичні виписки, тези або конспект.

 

ЯК САМОСТІЙНО ПРАЦЮВАТИ З ПІДРУЧНИКОМ

 

·               Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумую­чись у його зміст.

·               Працюй завжди з ручкою або олівцем у руках.

·               Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки й записи.

·               Поділи подумки текст на частини і знайди голо­вну думку.

·               Читаючи текст, пов'язуй його з часом, картою, графіками, схемами підручника.

·               Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншими.

·               Складай стислий усний (письмовий) план про­читаного.

·               Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене наприкінці параграфа.

·       Привчай себе до самоконтролю: обов'язково перекажи вголос або подумки заданий матеріал, спо­чатку частинами, а потім весь параграф. Роби це так, щоб словам було тісно, а думкам  просторо.

·               Завжди виконуй домашні завдання.

·               Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй над книжкою систематично і наполегливо.

 

Висловлюючи думку, слід:

1. З'ясувати, що треба довести.

2. Виявити важливість того, що треба довести.

3. Визначити особисту позицію.

4. Дібрати в певній послідовності аргументи, докази.

 

ЯК СКЛАДАТИ ПЛАН, ТЕЗИ І КОНСПЕКТИ

 

1.            Прочитайте текст, визначте його тему та голо­вну думку.

2.            Поділіть текст на логіко-смислові частини.

3.            Доберіть заголовок до кожної частини та отри­майте план тексту.

4.            Поставте до кожної логіко-смислової частини тексту запитання: «Про що тут іде мова?».

5.            Знайдіть у тексті відповідь на поставлені запи­тання. Запишіть її стисло своїми словами або слова­ми автора і матимете тези.

6.            Доповніть тези конкретними матеріалами, фак­тами з тексту, цитатами і матимете конспект.

7.            Складаючи план, тези чи конспект, записуйте прізвище автора, повну назву роботи, рік, видав­ництво, назву журналу чи газети, в якому її над­руковано.

8.            Виділяйте в конспекті розділи, параграфи, пунк­ти, відокремлюйте їх один від одного.

9.            Після кожної закінченої частини робіть інтервал (сюди можна вписати нові нотатки).

10.       Позначте основні тези, ідеї різними кольорами, підкресленням, значками тощо.

11.       План — найстисліший запис логічної структури тексту із зазначенням опорних пунктів у розгортанні теми, переліком запитань, на які в тексті дають від­повідь. Це своєрідний шлях через текст від факту до факту, від думки до думки. У ньому обов'язково фік­сують усі структурні частини джерела: вступ, осно­вну частину, висновок.

 

Основні правила складання плану:

1.            План слід складати в довільній формі питальними чи розповідними реченнями або у змішаному вигляді.

2.            Уважно прочитайте текст, визначте головну думку.

3.            Поділіть текст на смислові частини, визначте мікротеми.

4.            Сформулюйте пункти плану.

5.            Спробуйте переказати текст, керуючись складеним планом.

 

Залежно від того, якою мірою дрібні змістовні гру­пи тексту відбито в плані, він буває більш або менш розгорнутим. Розрізняють прості та складні плани.

Тези — це стислі, лаконічно сформульовані осно­вні положення доповіді, повідомлення тощо. Вони містять виклад основних думок праці від початку до кінця, а не лише її дослідні частини. У тезах однією-двома фразами обґрунтовують тему, викладають історію питання, методику дослідження та його ре­зультати. Окремі тези — це розгорнуті висновки.

 

Залежно від поширеності тез, їх поділяють на:

                основні — принципово важливі головні поло­ження, що узагальнюють зміст джерела;

                прості — головні думки в змістовій частині тексту; до кожної основної тези можна дібрати кілька простих, що її роз'яснюють;

  

ЯК ВЕСТИ ЩОДЕННИК ЧИТАННЯ

 

1.            Прочитавши книжку, подумайте над її змістом і як слід розберіться в ній.

2.            Запишіть у щоденник автора, назву книжки, ви­давництво, кількість сторінок.

3.            Стисло опишіть, про що йдеться в книжці, хто головний герой.

4.            Хто з героїв книжки тобі найбільше сподобався й чому?

5.            Чого вчить ця книжка?

6.            Чи сподобалася вона вам і чому?

 

ЯК НАПИСАТИ ВІДГУК ПРО КНИЖКУ

 

Відгук — це ваша особиста думка про зміст книж­ки, оцінка її позитивних і негативний рис.

Етапи роботи над відгуком

1.            Дуже уважно прочитайте книжку, обміркуйте її зміст.

2.            Обов'язково вкажіть автора і назву книжки.

3.            Тема та основна думка твору.

4.            Де і коли відбуваються зображені в ньому події.

5.            Запишіть, які епізоди викликали у вас найсильніші враження.

6.            Вкажіть, що сподобалось, а що ні, і чому.

7.            Напишіть про героїв книжки, їхні вчинки, цікаві випадки.

8.            Зверніть увагу на мову твору, оформлення книжки.

9.            Вкажіть, чим збагатив вас твір, над яким питанням змусив замислитися, чи допомогли вам під час читання ілюстрації.

10.       Виберіть форму вашого відгуку (лист до това­риша, до автора твору, лист у видавництво, стат­тя у стінгазету).

11.       Подбайте, щоб у заголовку було виражено основну думку.

 

Про науково-популярну літературу відгук пи­шуть інакше:

                чи зацікавила тебе книжка;

                про що нове ти дізнався з неї;

                чи хочеш продовжувати читання на таку саму тему;

                чи не складна книжка за змістом і за формою викладу;

                що не подобається тобі в книжці.

 

ЯК ГОТУВАТИСЯ ДО ІСПИТІВ

 

1.            Скласти графік підготовки до всіх дисциплін, з яких відбуватимуться іспити.

2.            Повторювати один і той самий матеріал двічі протягом доби, а потім ще раз  через тиждень.

3.            Скласти плани відповідей на можливі екзамена­ційні запитання.

4.            Дбати про те, щоб відповідь на іспиті була ком­позиційно завершеною (переважно роздум), доказо­вою (з прикладами), переконливою (з поясненнями); дотримуватися особливостей наукового стилю мовлення.

5.            Щодня повторювати матеріал із двох навчаль­них предметів з перервою між ними.

6.            Вести щоденник, куди записувати щодня план роботи на наступний день.

7.            Уміти зняти втому (спілкуванням з друзями, батьками, прослуховуванням музики тощо).

 

ЯК ПИСАТИ ТВІР

 

1.            З кількох запропонованих тем обрати не най­легшу, а ту, яка вас цікавить і хвилює.

2.            Добре обміркувати тему, визначити, який обсяг матеріалу вона охоплює.

3.            Визначити основну думку майбутнього тво­ру, намагатися зберегти її під час роботи над тво­ром.

4.            Скласти план, чітко і стисло сформулювати думку кожного пункту. Пам'ятайте, що назва осно­вної частини в складному плані  це теза, яку треба довести.

5.            Доберіть епіграф, який висловлює головну дум­ку твору.

6.            Напишіть вступ, який доречно розпочинав би тему. На початку твору висловіть головну думку, по­тім обгрунтуйте її, доповніть фактами з твору, у разі потреби, наведіть цитати.

7.            Стежте за послідовністю викладу думок.

8.            Дотримуйтеся пропорційності частин твору і стежте за зв'язком між ними.

9.            Висловлюйте особисте ставлення до всього, про що пишете, робіть свої висновки, узагальнення.

10.       Наприкінці твору зробіть загальний висновок, зумовлений змістом роботи.

11.       Правильно і грамотно висловлюйте свою думку.

12.       Дотримуйтеся вимог до зовнішнього оформ­лення (план пишіть перед текстом твору, залишайте поля, дотримуйтеся абзаців).

 

ЯК ВИВЧИТИ ВІРШ НАПАМ'ЯТЬ

 

1.            Уважно двічі-тричі прочитайте увесь вірш.

2.            Обміркуйте зміст твору, умовно розділивши його на смислові частини.

3.          У кожній такій частині правильно визначте ін­тонацію, з якою будете читати, розставивши логічні наголоси, визначте паузи і темп читання.

4.            Навчіться читати вголос, дотримуючись цих ви­мог: спочатку кожну частину, а відтак увесь вірш.

5.            Потім без допомоги тексту спробуйте пригада­ти вірш, повторіть кожну частину з пам'яті.

6.            Візьміть книжку. Читаючи напам'ять, переві­ряйте, чи правильно запам'ятали текст віршу.

7.            Відкладіть книжку, двічі або тричі продекла­муйте увесь вірш.

8.       Запам'ятайте: знання тексту вірша треба довес­ти до автоматизму. Це дасть змогу зосередитися на виразності читання.

9.            Перед уроком уявно продекламуйте вірш іще раз. Якщо ви не задоволені звучанням окремих ряд­ків, то ще є час усунути недолік.